ژئوپارک قشم ثبت جهانی یونسکو شد
نوشته شده توسط : hsi
 
 

ژئوپارک قشم به شبکه ژئوپارک ‌های جهانی یونسکو پیوست. این اتفاق که در پایان دویست و یکمین نشست شورای اجرایی یونسکو افتاده است، باعث ثبت جهانی 8 ژئوپارک جدید شده که ژئوپارک قشم نیز یکی از آنهاست. 

ژئوپارک قشم در سال 1385 برای نخستین بار عضو شبکه جهانی شد و در سال 1391 از این شبکه خارج شده بود، اما با تلاش های کارشناسان و دست‌اندرکاران دوباره به استانداردهای جهانی دست یافت و این عنوان ارزشمند را به دست آورد.

بر سر غارنمکدان و ژئوپارک قشم چه آمده است؟ | ایران | DW | 26.01.2020

ژئوپارک چه ویژگی هایی دارد؟

ژئوپارک منطقه ‌ای است که میراث زمین شناختی یک ناحیه خاص در آن حفظ و نگهداری می شود. البته ممکن است در ژئوپارک علاوه بر پدیده ‌های زمین‌ شناسی، از آثار تاریخی، بوم‌ شناسی، باستان‌ شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگری نیز نگهداری شود.

علاوه بر این، طبق تعریف یونسکو این منطقه باید از برنامه ‌های مدیریت گسترش و بهره ‌برداری و طرح ‌های حفاظتی نیز برخوردار باشد و توان بالا بردن سطح اقتصادی جامعه محلی و جلب همکاری‌ های مردمی را داشته باشد.

ژئوپارک قشم

ژئوپارک جهانی قشم در غرب این جزیره زیبا واقع شده و به عنوان اولین و تنها ژئوپارک خاورمیانه در سال 2006 در یونسکو به ثبت رسید.

این ژئوپارک یکی از منحصر به فردترین ژئو پارک‌های جهان است که به دلیل قرار گرفتن در کنار سواحل زیبای خلیج فارس و جنگل دریایی حرا به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده است.

مجسمه های طبیعی و نقش برجسته های پراکنده، چین خوردگی ها و کوه های شگفت آور، سطوح تخت و صفه ها در ارتفاعات، ستون های حاصل از عوامل فرسایش، برجستگی ها و فرورفتگی های به وجود آمده از هوازدگی، مخروط افکنه ها و قطعه های فرو افتاده در پای ارتفاعات، کوهسرها و هیکل های که به دست هنرمند طبیعت پدید آورده، تندیس های اعجاب آوری که در شکل هایی مثل لاک پشت، سگ، مارمولک، اسب آبی و یا حتی چهره آدمی در حالت خشم و فریاد، پدیده های زمین شناسی نادر و بی مانندی هستند که هر یک به تنهایی جذابیت و زیبایی خاص دارند.





:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: