نوشته شده توسط : hsi

با جستجوی ساده در اینترنت با انواع تورهای زمینی و هوایی با شرایط و قیمت های مختلف روبرو میشوید و اگر کمی در نحوه ی جستجویتان دقت داشته باشید، می توانید از این شرایط به نفع خودتان استفاده کنید. با توجه به اینکه برخی از آژانس های مسافرتی در کنار ارائه ی بلیط و همچنین رزرو هتل، امکانات دیگری مانند گشت شهری و تفریحی را نیز به صورت رایگان ارائه می دهند، در نتیجه استفاده از آنها یک روش مناسب برای صرفه جویی در هزینه های سفر خواهد بود.

سفر به قشم

دقت در رزرو هتل برای سفر به قشم

تفاوتی ندارد که با قطار به قشم بروید یا با هواپیما و خودروی شخصی، در هر صورت نیاز به جایی دارید که چند روز را با خیال آسوده در آن اقامت داشته باشید و اگر در انتخاب آن دقت نکنید، ممکن است با هزینه ی زیادی در پایان سفر مواجه شوید. رزرو هتل های ۳ ستاره قشم یکی از بهترین و به صرفه ترین راه ها برای داشتن سفر ارزان می باشد. خوشبختانه تنوع در هتل های ۳ ستاره جزیره زیاد می باشد و اغلب آنها در فاصله ی بسیار کم با مراکز خرید و بازارها قرار دارند. برای مثال پیشنهاد می کنیم هتل خلیج فارس، بهشت، سینگو، آرام، پرشین گلف و مجموعه هتل های کیمیا را انتخاب نمایید تا علاوه بر داشتن سفر ارزان، کیفیت مطلوبی را در حین اقامت شاهد باشید.
البته این نکته را همیشه بخاطر داشته باشید که، هزینه ی رزرو هتل به صورت حضوری بسیار بیشتر از رزرو اینترنتی آن می باشد. در نتیجه، قبل از هر چیز ابتدا باید بتوانید سایت جامع و معتبری را انتخاب و با جستجوی ساده و مقایسه ی نتایج، هتل مناسب و ارزانی را با تخفیف های ویژه رزرو کنید و هزینه های سفر به قشم را به طور چشمگیری کاهش دهید.



:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

سفر به قشم در فصل مناسب

یکی از تاثیرگذارترین عوامل در کاهش هزینه های سفر به قشم یا هر مقصد دیگر، دقت در انتخاب زمان و فصل سفر می باشد. در نتیجه در همان ابتدای راه باید با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی مقصدتان، ببینید که کدام روز و ماه از سال بیشتر توسط گردشگران مورد توجه قرار میگیرد و درست همان روزها را از برنامه ی شروع سفر حذف کنید.
برای مثال، شرایط آب و هوایی قشم شرایط مناسبی را برای سفرهای زمستانی و همچنین نوروزی فراهم میکند و در این روزها شاهد حضور تعداد بسیار زیاد گردشگر در این جزیره و جزایر اطراف آن خواهید بود. نکته ی مهم اینکه، در این مواقع هزینه هایتان چند برابر سایر روزهای سال خواهد بود، اما اگر شما هم دوست دارید تا زیباترین چهره ی قشم را در بهترین شرایط آب و هوایی مشاهده کنید، باید به دنبال سایر روش و راه های سفر به قشم با هزینه ی کم باشید.

سفر به قشم

Photo By : Josh Nezon

 

سفر به قشم با قطار

در بین تمام شیوه های سفر، هیچکدام به اندازه ی قطار امن نیست و برای سفرهای خانوادگی بهترین انتخاب خواهد بود. با توجه به نرخ بالای خرید بلیط هواپیما و همچنین عدم اعتماد اکثر مردم به این شیوه ی سفر، یکی از با صرفه ترین شیوه های سفر به قشم، نشستن در کوپه های دنج و گذر از مسیرهای ریلی پر پیچ و خم و البته خاطره انگیز و رسیدن به شهر بندرعباس و طی کردن ادامه ی مسیر با اتوبوس دریایی می باشد. این شیوه ی سفر مخصوصا برای افرادی مناسب است که کودکان و سالمندان نیز همسفرشان می باشند.

سفر به قشم

سفر به قشم با هواپیما

سریع ترین راهی که می توانید برای سفر به قشم انتخاب کنید، بدون شک سفرهای هوایی می باشند که برخلاف تصور اغلب افراد، با کمی دقت می توانید در هزینه های آن نیز صرفه جویی نمایید. توجه به کلاس پروازی، شرکت های هواپیمایی و همچنین تاریخ و ساعت پرواز از جمله راه های خرید بلیط ارزان هواپیما هستند. شرکت های هواپیمایی بر اساس امکانات و شرایطی که در کلاس های پروازی مختلف ارائه می دهند، نرخ های متفاوتی را برای بلیط های هواپیما اعلام می کنند و این همان فرصتی میباشد که نباید از دست بدهید. برای مثال خرید بلیط هواپیما از کلاس اکونومی یکی از راه های داشتن سفر ارزان به قشم می باشد.

سفر به قشم

Photo By : why kei

سفر به قشم با ماشین شخصی

از تمام راه های متنوع برای سفر به جزایر زیبای کشورمان که بگذریم، در نهایت به خودروی شخصی یا اتوبوس می رسیم که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و قطعا نسبت به دو مورد دیگر که قبلا به آنها اشاره کردیم، هزینه ی کمتری را در بر خواهد داشت. کافیست کمی صبور باشید و خستگی ناشی از طولانی بودن راه را با شیوه های مختلف، مانند گوش دادن به موسیقی و صحبت کردن با یک همسفر همراه و همچنین مطالعه ی کوتاه از بین ببرید. بعد از رسیدن به بندرعباس، با توجه به ساعت حرکت اتوبوس های دریایی یا اجاره کردن قایق خودتان را به قشم زیبا و دوست داشتنی برسانید.
در بین تمام شیوه های سفر، بدون شک اتوبوس و ماشین شخصی هزینه ی کمتری را به همراه خواهند داشت، اما در مقابل سختی های خاص خودش را دارند و مخصوصا برای مسافت های طولانی، روش مناسبی نیست.



:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

ساسانیان آن را از تبار کاوه می دانستند و اَبَرکاوان می نامیدند؛ زمینش با کشتزارهای پر رونق و نخل های استوار فرش شده و از همان زمان مرکز شکوفایی بود. قشمِ زیبا که این روزها چون نگینی بر انگشتر ایران می درخشد، گردشگران داخلی و خارجی را مجذوب خود کرده است. هوایش در بهار طبع مسافران را نوازش می دهد؛ آنقدر که خیلی ها دلشان نمی آید، جزیره و زیبایی هایش را ترک کنند. هرچند باید روزها وقت گذاشت تا ردپای طبیعت و تاریخ را بر گوشه گوشه این سرزمین دید؛ اما اگر یک سفر 3-4 روزه به قشم ترتیب داده اید، اجازه بدهید کمی شما را راهنمایی کنیم.

چطوری بریم قشم؟

راه های رسیدن به قشم زیاد است! این شما هستید که تصمیم می گیرید تا حوالی قشم پشت فرمان ماشین شخصی خود بنشینید یا اینکه در فرودگاه قشم از هواپیما پیاده شوید. به هر روی ما راه را نشان می دهیم، انتخاب با شما:

کم نیستند کسانی که ماشین شخصی خود را با هیچ وسیله دیگری عوض نمی کنند. حتی اگر مجبور باشند 20 ساعت پا را روی پدال نگاه دارند. مثلا اگر قرار باشد از تهران با خودروی خود عازم قشم شوید؛ تا بندرعباس می رانید، ماشین را در اسکله شهید حقانی پارک می کنید و بعد با اتوبوس دریایی به قشم می روید. البته این در صورتی است که همانجا با ماشین خود خداحافظی کنید. اگر بخواهید خودرو را با خود همراه ببرید، باید تا بندر پل رانندگی کنید و ماشین را با لندینگ کرافت به اسکله بندر لافت در قشم بیاورید.

خوب همه هم حوصله این همه ساعت رانندگی را ندارند. ترجیح می دهند به یک شیوه نوستالژیک تر به قشم بروند: قطار! اگر راحتی قطار شما را وسوسه می کند، بلیط قطار بندرعباس را تهیه کنید. در ایستگاه قطار بندرعباس که پیاده شدید، سوار ون یا تاکسی شوید و به اسکله شهید حقانی بروید و از آنجا سوار اتوبوس دریایی قشم شوید. خوشبختانه با قطار هم می توانید ماشین تان را با خود بیاورید. بالاخره اینکه قطار تهران بندرعباس 19 ساعتی را در راه خواهد بود.

با اتوبوس هم می توان به قشم رفت. چطور؟ غیر مستقیم، آن هم با خرید بلیط اتوبوس بندرعباس. در این حالت هم باید از ترمینال بندرعباس خود را به اسکله شهید حقانی برسانید و بعد هم قشم. البته می توانید بلیط اتوبوس شیراز یا بوشهر را تهیه کنید، وسط راه و درگهان پیاده شوید و از آنجا به قشم بروید.

شکی نیست که راحت ترین و سریع ترین راه، بلیط هواپیما قشم است و تمام! در فرودگاه شهر خود سوار هواپیما می شوید، بعد از حداکثر 2 ساعت در فرودگاه قشم پیاده می شوید و بعد با ترانسفر فرودگاهی یا حتی تاکسی های فرودگاه به هتل می روید. در اینصورت احتمالا هنوز نیمی از انرژی خود را ذخیره کرده اید. اگر رزرو بلیط هواپیما قشم برایتان ممکن نیست، یک روش دیگر را امتحان کنید؛ بلیط هواپیما بندرعباس-اسکله شهید حقانی و از آنجا با اتوبوس دریایی به قشم.

 

تو قشم کجا بمونیم؟

مسافرانی از جاهای مختلف و با سلیقه های گوناگون به قشم سفر می کنند و حتما به دنبال جایی برای ماندن می گردند. جای نگرانی نیست. در قشم هم هتل و هتل آپارتمان است و هم اقامتگاه بومگردی. در میان هتل های قشم نیز از هتل دوستاره تا چهارستاره و از ارزان و اقتصادی تا لوکس دیده می شود. اگر نوع سفر خود(کم هزینه یا لاکچری) را مشخص کرده اید، سری به جااینجاس بزنید. 



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

 

مقدمه

در برنامه سفر 5 روزه به قشم، منتخبی از بهترین جاذبه های گردشگری قشم را در قالب یک سفر جذاب برای شما در کنار هم قرار داده ایم.

طول سفر این برنامه 4 روز و نیم است. به این نکته توجه کنید که ما روزهای رسیدن به مقصد و روز بازگشت را لحاظ نکرده ایم پس این مورد را در برنامه ریزی های خود در نظر بگیرید که شاید با روزهای رفت و برگشت طول برنامه شما به 5 یا 6 روز برسد. از طرفی دیگر برنامه سفر ما منعطف است و می توانید هر جاذبه ای که دوست ندارید را حذف کنید. البته اگر تصمیم گرفتید از جاذبه ای بازدید نکنید، حتما به ساعت بازدیدتان از آن جاذبه و جاذبه های بعدی توجه داشته باشید تا با در بسته روبرو نشوید.

در برنامه سفر 5 روزه به قشم سعی شده است تا علایق بیشتر گروه های سنی یا خانوادگی و دوستان در نظر گرفته شود و تنوع کافی را داشته باشد.

 

روز اول

زمانی که به ابتدای تنگه چاهکوه رسیدید و پیش از اینکه به سمت تنگه حرکت کنید، از مغازه های اطراف ورودی تنگه وسایل مورد نیاز و خوراکی و آب آشامیدنی تهیه کنید. از سرویس بهداشتی ورودی تنگه هم پیش از سفر می توانید استفاده کنید.

ناهار روز اول را می توانید در روستای چاهو میل کنید.

اگر پس از بازدید از تنگه چاهکوه زمان کافی دارید می توانید از جزیره ناز نیز دیدن کنید. تنها توجه داشته باشید که بازدید از اینجا بسته به شرایط جزر و مد دریاست. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به معرفی کامل جزیره ناز که پیشتر در کارناوال منتشر شده است مراجعه کنید.

 
 

کارگاه لنج سازی

 

استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای گوران، کارگاه لنج سازی روستای گوران

 

مدت بازدید: 

1 تا 2 ساعت

ورودی: 

رایگان
 
 

تنگه چاهکوه

 

استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی

 

مدت بازدید: 

2 تا 3 ساعت

ورودی: 

رایگان
 

روز دوم

ناهار روز دوم را می توانید در همان ساحلی که برای تفریحات آبی به آن رفته اید میل کنید.

در قشم خدمات نقاشی با حنا ارایه می شود.

بهتر است برای انجام تفریحات آبی، ساحلی را انتخاب کنید که به اقامتگاه یا هتل تان نزدیک باشد.

 
 

تفریحات ساحلی

 

استان هرمزگان، جزیره قشم

 

مدت بازدید: 

2 تا 6 ساعت
 
 

گردش در شهر قشم

 

استان هرمزگان، جزیره قشم، شهر قشم

 

مدت بازدید: 

2 تا 4 ساعت
 

روز سوم

برای بازدید از جزیره هنگام باید صبح زود (حوالی ساعت 07:00) حرکت کنید.

اگر دوست دارید صنایع دستی دریایی مانند زیورآلات صدفی و ... تهیه کنید جزیره هنگام بهترین مکان برای این کار در قشم است.

در جزیره هنگام خدمات نقاشی با حنا نیز ارایه می شود.

دسترسی به جنگل حرا از طریق اسکله های مختلف امکان پذیر است، اما پیشنهاد ما برای شما استفاده از اسکله سهیلی است.

اسکله سهیلی امکانات زیادی دارد و می توانید همین جا ناهارتان را نیز میل کنید.

غروب جزیره لافت بسیار مشهور است. برنامه زمانی تان را طوری تنظیم کنید که پیش از غروب آفتاب اینجا باشید و از منظره غروب خلیج فارس لذت ببرید.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

معرفی شهر قشم


جزیره زیبای قشم دیگر رازی سرپوشیده نیست، تصاویر طبیعت تماشایی و جاذبه های گردشگری این مقصد دیدنی چنان فضای مجازی را اشباع کرده که دیگر هیچ کس با این جزیره شگفت انگیز و رویایی بیگانه نیست. از مواهب طبیعی خاص و جاذبه های منحصربفردش گرفته تا سبک زندگی متفاوت و آداب و رسوم مردمان دوست داشتنی و میهمان نوازش، قشم به خوبی توانسته هویتی مستقل و جدا از کشورمان را برای خود بوجود آورد و به منطقه ای متمایز و یکی از مهمترین دلایل خرید بلیط هواپیما مناطق جنوبی کشورمان مبدل گردد.

موقعیت مکانی قشم


همان‌طور که می دانید جزیره خوش منظره و زیبای قشم در جنوب کشورمان و در استان دیدنی و شگفت انگیز هرمزگان واقع شده است. این جزیره در شمال خود به بندرعباس و در بخش شرقی و جنوبی خود به ترتیب به جزیره لارک و جزیره هنگام منتهی می شود. جزیره های ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک نیز در همسایگی جنوب غربی این جزیره قرار گرفته اند و بزرگترین جزیره تنگه هرمز را احاطه کرده اند.
راهنمای سفر به قشم | صفر تا صد سفر قشم

آب و هوای قشم


با وجود اینکه قشم جزو مناطق گرم و خشک کشورمان محسوب می شود، اما رطوبت هوا در این جزیره به نسبت زیاد است. میانگین دمای سالانه این جزیره ۲۶ درجه سانتی گراد بوده و متوسط حداکثر و حداقل دمای این جزیره ۳۶ و ۱۸ درجه سانتی گراد اندازه گیری شده است. همان‌طور که انتظار می رود، جزیره دیدنی قشم تابستان هایی گرم دارد و حداکثر دمای هوا در این فصل گاهی به ۴۶ درجه سانتی گراد نیز می رسد. از آن طرف زمستان های قشم مطبوع و خنک بوده و با میانگین دمایی برابر با ۱۶ درجه سانتی گراد، بسیار معتدل و مناسب است. با توجه به دمای ثبت شده در سایت های هواشناسی می‌توان با اطمینان گفت که دمای هوای قشم در ماه های مرداد و شهریور به گرم ترین میزان و در ماه های دی و بهمن به سردترین میزان خود می‌رسد.

بهترین زمان برای سفر به قشم


با توجه به نکات یاد شده در بخش آب و هوای این جزیره، بهترین زمان خرید بلیط هواپیما چارتر قشم و سفر به این منطقه تماشایی، بدون هیچ تردیدی فصول پاییز و زمستان است. البته چنانچه آب و هوای گرم و خشک این جزیره برای شما آزاردهنده نیست، می توانید در بهار و حتی تابستان نیز به این منطقه سفر کنید و از تفریحات فضای باز نظیر شنا و آرمیدن در سواحل درخشان و تماشایی این جزیره دل انگیز لذت ببرید. اما توجه داشته باشید که فصل بهار (به خصوص تعطیلات نوروز) جزو فصول پرتردد سال محسوب می شود و هزینه اقامت و بلیط هواپیما قشم در این زمان به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

جاهای دیدنی و گردشگری قشم


اماکن دیدنی قشم آنقدر زیادند که برای بازدید از همگی آن ها باید هفته ها در این جزیره شگفت انگیز اقامت کنید. اما از آنجایی که چنین کاری ممکن نیست و اکثر گردشگران بنا به دلایلی نظیر محدودیت زمانی قادر نیستند که مدت زمان طولانی را در این جزیره خوش منظره بمانند، باید از زمان اندک اقامت خود به نحو احسن استفاده کرده و از برترین جاذبه های گردشگری قشم بازدید کنند. در این بخش از مقاله ما به معرفی برخی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری قشم خواهیم پرداخت تا چنانچه راهی این جزیره خوش آب و هوا شدید، در انتخاب برترین جاهای دیدنی این جزیره سردرگم نشوید.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

مسجد لنبان، یکی از مساجد قدیمی و تاریخی در استان اصفهان است که جزء یکی از آثار با ارزش ایران به شمار می رود. لنبان نام یک محله قدیمی در قسمت غرب اصفهان است و نام این مسجد را از همان محله گرفته اند. مسجد های زیادی در اصفهان وجود دارد، اما این مسجد با تمام آن ها متفاوت است و ویژگی های به خصوصی دارد. در ادامه مجله مستر بلیط همراه ما باشید تا شما را بیشتر با این جاذبه کهن آشنا کنیم.

تاریخچه مسجد لنبان اصفهان

این مسجد یکی از آثار دوره صفوی است و مسئولین در دوره های بعدی تعمیراتی اساسی بر روی آن انجام داده اند. در این مسجد، آثار قدیمی زیادی وجود دارد و به همین علت در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۱۶ با شمارهٔ ثبت ۲۹۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

شما می توانید برای خود و اطرافیان تان، بلیط قطار اصفهان را خریداری کنید و به دیدن این مسجد بروید. پس از این که به مسجد لنبان رفتید، در ابتدا حیاط عظیم آن را مشاهده خواهید کرد و اگر به داخل مسجد بروید با یک فضای بسیار بزرگ و زیبا رو به رو می شوید. در داخل مسجد چندین فرش با یک طرح وجود دارد و سقف آن از چلچراغ های زیبا پر است. همچنین این مسجد زیبا دارای دو کتیبه به خط های ثلث سفید بر زمینه‌ ای لاجوردی است که به دست استاد امامی ساخته شده اند. در ضلع شرقی مسجد لنبان، سقا خانه‌ ای با چهار ستون سنگی وجود دارد که جلوه ای با صفا به مسجد بخشیده است. این مسجد یک حیاط بزرگ دارد که در آن دو درخت چنار کهن سال کاشته شده دیده می شود. در زیر تالار بزرگ مسجد، یک نهر آب جریان دارد و آن جا را بسیار با صفا کرده است. از راه دور هم گنبد زیبای لنبان، همراه با مناره‌ ای کوتاه به چشم می خورد و همین منظره بسیار جذاب افرادی را به خود جذب می کند. در بالای مناره یک جایگاه برای اقامه اذان گفتن ساخته شده و بر روی بدنه آن نام محمد صلی الله علیه و اله، علی علیه السلام و دیگر امامان نقش بسته است. نا گفته نماند که گنبد فیروزه‌ ای رنگ مسجد نیز مانند صفحه ای نقاشی با طرح ‌های اسلیمی و گل بوته ‌های زیبا به رنگ سفید و خاکی رنگ تزئین شده است و هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

 

https://mrbilit.com/mag/lonban-mosque/



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

گراش یکی از شهرستان های استان فارس است که در قسمت جنوب شرقی آن قرار دارد و از مراکز تاریخی این استان محسوب می شود. همانطور که می دانید استان فارس یکی از تاریخی ترین استان های ایران است که آثار تاریخی بسیار زیادی از دوران تاریخی گذشته در آن وجود دارد. برخی از این آثار تاریخی که در سراسر این استان گسترده شده اند از اعتبار و ارزش بالایی برخوردارند. استان فارس در دوران هخامنشیان و ساسانیان در دوره اوج خود قرار داشت و در بسیاری از قسمت های آن آثار تاریخی متعددی از این دوران ها به جای مانده است. در شهرستان گراش نیز می توان از این دست آثار تاریخی را دید. برکه‌ی کل، قلعه‌ی همایون‌دژ، سد تنگ‌آب، سد تنگ‌آب، تپه‌ی باستانی گال، حمام دَهباشی، برکه حاج عبدالله تنها تعدادی از آثار تاریخی باقی مانده از گذشته در این خطه هستند. اگر از علاقمندان به تاریخ ایران هستید مطمئنا این شهرستان می تواند مقصد مناسبی برای سفر برای شما باشد. برای سفر تاریخی بهتر است اطلاعاتی در مورد آثار تاریخی داشته باشید پس پیشنهاد می کنیم این مطلب از مجله مستر بلیط را تا انتها مطالعه کنید تا در مورد برکه حاج عبدالله اطلاعاتی، یکی از آثار تاریخ گراش، کاملی داشته باشید و در زمان دیدار از آن بتوانید بهترین بازدید را داشته باشید.

معرفی برکه حاج عبدالله

یکی از مشکلاتی که مردم جنوب و مرکز کشور با آن دست به گریبان بودند مسئله آب بود. آب این مایع حیات بخش، از مهم ترین مسائلی است که چه دیروز و چه امروز مورد بحث است و راهکار های زیادی برای برطرف کردن کمبود و ذخیره آن اندیشیده می شود. از آنجایی که معماران ایران افراد هوشمندی بودند شروع به ساخت سازه هایی کردند که با استفاده از آنها آب را ذخیره می کردند و در بخش های مختلف ایران با نام برکه یا آب انبار شناخته می شدند. یکی از این آب انبار ها در شهرستان گراش واقع شده است و با نام برکه حاج عبدالله شهرت دارد. این بنا را فردی با نام حاج اسدالله فرزند کربلایی علیرضا دهباشی و برادر فتحعلی‌خان بیگلربیگی جراشی در سال ۱۲۸۶ ه.‌ق ساخته است. این فرد از خیرین این شهر به حساب می آید و اماکن عمومی زیادی در این منطقه بنا کرده است. برخی از محققین اذعان می کنند که این بنا در دوران قحطی شدید در این منطقه ساخته شده است و در زمینه تقسیم آب آن به دوازده قسمت تقسیم شد که یکی از این سهم ‌ها به وقف عام اختصاص یافت. این بنا که امروزه اثری تاریخی است در سال 1379 در لیست آثار ملی ایران جای گرفت.

معماری برکه

آب انبار های ایران که با نام برکه نیز شناخته می شوند دارای معماری خاصی هستند که در ساختار کلی از یک الگو پیروی می کنند و تنها در ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند. آب انبارها از بخش های مختلفی مانند تنوره یا خزینه، بادگیر و پاشیر یا راچینه. هر یک از این بخش ها عمل ویژه ای را انجام می دانند که باعث بالا رفتن عملکرد و کیفیت کار آب انبار می شد. این بنا نیز از این قسمت ها تشکیل شده و یکی از ویژگی هایی که آن را متمایز کرده شش دهانه ورودی آن است که در زبان محلی با نام تِئتَج معروف هستند. پلان بنا به صورت دایره ای و قطر داخلی آن 23 متر است. در ساخت مخزن و طاق مجراهای ورودی و خروجی از مصالحی مثل سنگ و ملات ساروج استفاده شده و در دیوار بدنه (شاوره)، طاق دهانه ‌ها و سردر ها سنگ و ملات گچ به کار رفته، که در بعضی از سردر ها با گچ تزیین کاری شده ‌است. طاق دهنه‌ ها و سردر ها، شکل تیره‌دار دارد و طاق مجرا های ورودی و خروجی آب که سطح پایین تر از سایر دهنه‌ ها و اندازه آنها نیز کوچک‌ تر و به شکل هلالی ساخته شده است، که دو مجرای ورودی در سمت شمالی و دو مجرای خروجی در سمت جنوبی قرار دارند. سقف آب ‌انبار، به شکل گنبد عظیمی که ارتفاع آن حدود 12 متر است که بر روی آن با مصالح سنگ، ملات گچ و اندود ساروج، گرفته شده ‌است و سنگ پله ‌های پاکنه آن در بدنه شرقی تا انتهای مخزن ادامه دارد. در بالای طاق یکی از سردر ها سنگ لوحی نصب کرده اند و ابیاتی که شخص بانی سروده بر روی آن حکاکی شده ‌است. از ویژگی های معماری بنا می توان به متفاوت بودن قوس گنبد با سایر قوس‌های رایج در گنبد آب‌انبار ها و بهره‌مندی از زیباترین و چشم‌نوازترین تناسبات، که گنبد برکه‌ حاج‌ اسدالله را از سایر گنبدهای موجود در منطقه جنوب فارس متمایز کرده است، اشاره کرد.

 

https://mrbilit.com/mag/berkeh-haj-abdolah/



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

شهرستان مرزی قصر شیرین در 166 کیلومتری غرب کرمانشاه و در 21 کیلومتری خاک عراق قرار دارد. قصر شیرین از سمت شمال و غرب به کشور عراق، از شرق به سرپل ذهاب و گیلان غرب و از جنوب به استان ایلام و عراق محدود است. این شهر قدمتی درخشان و تاریخی دارد. از عهد باستان تا به حال مشرف بر شاهراه بین جلگه بین النهرین و فلات ایران بوده است. شهر در کنار جاده ای که از تیسفون به اکباتان، پایتخت ماد، امتداد داشته، قرار گرفته است. اوج زیبایی، عظمت و آبادانی شهر به دوران حکومت خسرو پرویز بر می گردد. در این دوران کاخ های بسیاری در این شهر ساخته شد که یکی از آنها با نام قلعه بان قلعه شهرت دارد. در این بخش از مجله مستر بلیط در مورد این قلعه توضیحاتی برای شما ارائه می دهیم تا شما با این اثر تاریخی بیشتر آشنا شوید.

معرفی قلعه بان قلعه

معرفی قلعه بان قلعه

یکی از آثار تاریخی که امروزه از طرفداران زیادی برخوردار است، قلعه ها هستند. این بنا ها که هر یک از دوران خاصی به جای مانده اند دارای ارزش و اعتبار بسیاری هستند. با دیدار از این بنا ها می توانید خود را در دوران گذشته ببنید که در حال قدم زدن در این بناها هستید به همین خاطر بین افراد خیلی خواهان دارند. این قلعه ها که برخی برای حفاظت و برخی دیگر برای حکمرانی و زندگی ساخته می شدند در سراسر جهان وجود دارند. یکی از این قلعه ها که از دوران ساسانی در شهر قصر شیرین به جای مانده است قلعه بان قلعه نام دارد. گفته می شود این بنا مربوط به دوران پادشاهی خسرو پرویز در این منطقه است، البته این موضوع به درستی مشخص نیست.

معماری قلعه بان قلعه

این قلعه دارای پلانی مربع شکل است بر روی سکویی، که ابعادی برابر با 145 در 145 متر دارد، واقع شده است. قبلا در بالای سکو مجموعه‌ای از واحدهای ساختمانی دیده می شده است. برای اینکه بتوان به این واحد ها رسید باید از پلکانی که در قسمت شمال قرار داشت کمک گرفت. این قلعه شش برج مربع شکل در هز ضلع سکو داشته که در اطراف آنها راهروهایی بوده است. دمورگان با مطابقت بقایای موجود به این نتیجه رسید که راهروی شمالی به عرض 1.85 و طول ۱۴۵ متر و راهروی غربی به عرض ۲/۱۰ متر و طول ۱۴۵ متر بوده و این راهروها راه دیگری برای دسترسی به واحدهای داخلی مجموعه را فراهم می‌آورده‌ اند. در حال حاضر واحدهای ساختمانی بالای سكو و همچنین راهرو و پلكان‌های دسترسی در زیر خاک مدفون شده اند و تنها بخشی از دیوار و برج‌ های سمت غربی قلعه قابل شناسایی هستند. مصالحی که برای ساخت این بنا به کار برده شده است شامل لاشه‌ سنگ، آجر و ملات گچ می شود.

سفر به شهر قصر شیرین با کمک اتوبوس به راحتی امکان پذیر است و می توانید برای خرید بلیط اتوبوس از طریق مستر بلیط اقدام کنید تا خریدی امن و سریع را به خودتان ارمغان دهید.

 

https://mrbilit.com/mag/ban-castle/



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

راحت‌ترین و سریع‌ترین شکل سفر به قشم، سفر هوایی است. رزرو بلیط هواپیما قشم به زمان پرواز، ایرلاین و کلاس پروازی بستگی دارد. اما به طور معمول قیمت بلیط هواپیما قشم بین 250 تا 800 هزار تومان است (این قیمت مربوط به بهار 98 است). البته با توجه به شرایط آب و هوایی، تعطیلات و ساعت پرواز ممکن است این قیمت کمی بالاتر یا پایین‌تر باشد.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

آب‌وهوای قشم

قشم بزرگترین جزیره ایران است. این جزیره در تنگه هرمز واقع شده است. قشم با شهر بندرعباس، بندر خمیر، جزیره لارک، جزیره هنگام، تنب کوچک و تنب بزرگ همسایه است. مساحت زیاد، تنوع آب و هوایی و پدیده‌های طبیعی خاص از ویژگی‌های قشم است. بیشترین دمایی که در قشم به ثبت رسیده 46 درجه سانتیگراد و کمترین دما 16 درجه سانتیگراد بوده است.

آب و هوای قشم در بیشتر اوقات سال گرم و مرطوب است. دمای بالای هوا و تابش مستقیم آفتاب قشم شما را در سفر به جزیره حسابی برنزه می‌کند. اگر گرمایی هستید، تابستان و اواخر بهار به قشم نروید. در عوض پاییز و زمستان هوای قشم عالی است و با یک لا پیراهن می‌توانید در جزیره گردش کنید.



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : hsi

فرماندار قشم گفت: با توجه به وضعیت نارنجی شهرستان قشم و تعطیلی پیش رو، برای کاهش ورود مسافران و کنترل شیوع ویروس کرونا، محدودیت تردد در مبادی ورودی قشم اعمال می‌شود.

علیرضا نصری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: از امروز تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۹، خودروهای شخصی غیربومی حتی با داشتن نتیجه آزمایش منفی کرونا حق ورود به جزیره قشم را ندارند.

وی ادامه داد: تردد در اسکله ذاکری و فرودگاه نیز فقط با داشتن نتیجه آزمایش منفی امکان‌پذیر است و از ورود مسافران غیر جلوگیری می‌شود.

فرماندار قشم همچنین با تاکید بر همدلی مردم و مسوولان برای شکست کرونا، تصریح کرد: سایر محدودیت‌های شهرهای با وضعیت نارنجی نیز شامل تعطیلی مشاغل گروه‌هی سه و چهار در قشم اعمال می‌شود.

وی افزود: شغل‌های گروه سه شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و مهدهای کودک تعطیل هستند.

نصری ادامه داد: همچنین استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی از دیگر مشاغلی هستند که تعطیل می‌شوند.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های مشاغل گروه چهار نیز شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها یا عرضه مواد دخانی، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی مشمول تعطیلی مصوبات مقابله با کرونا هستند.

فرماندار قشم تاکید کرد: برگزار کنندگان تجمعات، عروسی و عزا به مقامات قضایی معرفی و به اتهام به خطر انداختن سلامت عمومی، محاکمه می‌شوند.

وی افزود: گندزدایی مراکز گمرک، مجتمع‌های تجاری و پر بازدید باید توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به صورت منظم انجام شود.

نصری ادامه داد: در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌ها در مراکز و مجتمع‌های تجاری، با همکاری نیروی انتظامی در سریع‌ترین زمان ممکن پلمب می‌شوند.

وی ادامه داد: نصب چادر در سواحل، کمپ‌ها و پارک‌ها و استفاده از قلیان ممنوع است و با خاطیان به طور جدی برخورد می‌شود.

فرماندار قشم در پایان تصریح کرد: فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک حتی در سواحل نیز باید رعایت شود.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در میان آب‌های خلیج فارس واقع است.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 فروردين 1400 | نظرات ()