موزه سنندج (عمارت سالار سعید)
نوشته شده توسط : hsi

 

تاریخچه موزه سنندج (عمارت سالار سعید)

این عمارت تاریخی در اواخر دوره ناصر الدین قاجار، به سفارش ملا لطف الله شیخ الاسلام ساخته شده است اما بعد از مرگش توسط فرزندان او به دو بخش جداگانه تقسیم شد و آن ها را فروختند. قسمت اندرونی را خانواده حبیبی و قسمت بیرونی را عبدالحمید خان سنندجی (سالار سعید) خریداری کردند و از این رو نام مالکان جدید را بر روی آن نهادند. سالار سعید بخش بیرونی عمارت خود را به اداره فرهنگ واگذار کرد و آن ها تا سال ۱۳۵۴ از عمارت به عنوان کتابخانه، خانه پیشاهنگان و دانش سرا استفاده می کردند. در همان سال از طرف وزارت فرهنگ و هنر، این عمارت را با نام موزه سنندج افتتاح کردند و در سال ۱۳۷۱ نیز بخش اندرونی به مالکیت میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان در آمد و مردم در حال حاضر می توانند به راحتی از آن بازدید نمایند.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

نقشه و معرفی بخش های مختلف

موزه بی نظیر سنندج، از ابتدای تأسیس دارای دو قسمت مردم شناسی و باستان ‌شناسی بوده است و در قسمت های مختلف آن اشیا دوره‌ های مختلف از ماقبل تاریخ تا دوره قاجار دیده می شود. جالب است بدانید، روش و سبک ساخت موزه سنندج تحت تأثیر معماری دوره قجر بوده‌ است و زیرزمین آن دارای حوضی جذاب است. این عمارت زیبا دارای سقفی گنبدی شکل است که به طرز حرفه ای تزئین شده است و بنای آن را از سنگ، آجر و چوب ساخته اند. همچنین در این ساختمان سالن بزرگی دیده می شود که با پنجره ‌های ارسی بزرگ و هفت در، نشان دهنده شاهکار ایرانی هستند.

  • بخش پیش از تاریخ

پس از این که به راهروی ورودی برسید، با یک اتاق جنب سالن اصلی مواجه خواهید شد که در آن مجموعه ای از آثار سفالی نگهداری می شوند. برخی از آن ها از مناطق کردستان و شهرستان بانه کشف شده اند و برخی دیگر مربوط به کنگاور هستند.

 

https://mrbilit.com/mag/sanandaj-museum-muzey-sine/




:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: